Hamar Arbeiderblad publiserte fredag 28. oktober 2022 en artikkel hvor det kom frem at 137 pasienter ved Sykehuset Innlandet har fått en behandling som ikke var medisinsk forsvarlig. Saken er at Sykehuset Innlandet har brukt implantatet Nellix ved behandling av pasienter med utposning av hovedpulsåren.
Nellix ble ansett et lovende produkt da det kom på markedet i 2013. Derimot ble det snart avdekket at produktet hadde store mangler, og ble endelig trukket tilbake fra markedet av produsenten i 2019. I denne perioden mottok 150 pasienter behandling med Nellix i Norge, og 137 av dem ble behandlet ved Sykehuset Innlandet på Hamar.
15 pasienter er døde som følge av behandlingen med Nellix. Videre er det i en artikkel fra Dagens Medisin antatt at det er store mørketall, og at dødstallet kan være høyere.
Dette er den verste skandalen jeg har opplevd
– Dette er den verste skandalen jeg har opplevd, uttaler Anders Wanhainen, professor i karkirurgi ved Uppsala universitet.
Pasientene som er rammet, og deres pårørende, har trolig rett til pasientskadeerstatning. Det er avdekket at implantatet Nellix var ubrukelig, da det løsnet og det oppsto flere alvorlige lekkasjer hos pasientene.
Erfaringsmessig er ikke alle i denne gruppen av pasienter og etterlatte klar over deres rett til, og hvordan en skal gå frem, for å søke erstatning for skadene som er oppstått i kjølvannet av en slik helseskandale.
Norsk Pasientskadeerstatning er en statlig etat underlagt Helse- og omsorgsdepartementet som behandler erstatningskrav fra pasienter eller etterlatte når det er oppstått en skade etter behandlingssvikt i helsetjenesten.
NPE dekker i så fall økonomisk tap som skyldes svikt under behandling, undersøkelse, diagnostisering eller oppfølging. En slik pasientskade kan være både forbigående og varig, men så lenge det kan påvises et økonomisk tap over kr. 10 000,- er det grunnlag for å søke.
Man bør også være oppmerksom på at dersom en pasient eller etterlatt får medhold i kravet om erstatning, har man et lovbestemt krav på å få dekket alt tap eller utgifter man har fått som følge av skaden.
Dette inkluderer også utgifter til juridisk bistand fra advokat, noe vi dessverre ser at mange skadelidte heller ikke er klar over. Juridisk bistand har i svært mange saker hatt stor betydning for at skadelidte oppnår et godt resultat i utmålingen av erstatningsbeløpet.
NPE arbeider her ut fra et regelverk som innebærer at skadelidte kan søke om pasientskadeerstatning senest tre år etter at man burde ha forstått at det er behandlingen eller mangel på behandling som har ført til skaden. Dersom man søker for sent, risikerer man at kravet er foreldet.
Det er lov om pasientskader som gjelder i slike saker. Dersom det kan påvises en «svikt» ved ytelsen av helsehjelp, i det man tar hensyn til de krav skadelidte med rimelighet kan stille til virksomheten eller tjenesten på skadetidspunktet, skal det tilkjennes erstatning.
Det er tilstrekkelig å konstatere at det objektivt sett foreligger svikt ved ytelsen av helsehjelp, dvs. selv om ingen kan lastes for det som har inntruffet, jfr. pasientskadelovens § 2, 1. ledd litra a).
Det er derfor svært viktig at kretsen dette gjelder er oppmerksom på rettighetene til å søke erstatning for tapet, da det ellers kan gå tapt.
Vi er alltid glade på vegne av alle vi kan hjelpe til å oppnå et godt resultat. Dersom du ønsker bistand til din sak er det bare å ta kontakt.
Håkon jobber til daglig ved Advokatfirmaet Campbell & Co sitt kontor på Hamar, og kan nås på:
E-post: laugerud@campbellco.no
Tlf.: 906 56 722
Fyll ut skjemaet for en uforpliktende konsultasjon
Tlf. Sentralbord:
Fax:
E-post:
Kontorer:
Fyll ut skjemaet for en uforpliktende konsultasjon